سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و مردى از کارگزاران او کاخى شکوهمند بر افراخت امام فرمود : ] نقره‏ها سر برآورده خود را مى‏نمایاند ، این بنا توانگرى تو را رساند . [نهج البلاغه]

همانطور که می دانید برقراری ارتباط بین نقاط مختلف دنیا و پوشش تصویری رخدادهای بین المللی یکی از وظایف شبکه های پخش تلویزیونی یا برودکست (Broadcast) می باشد. این فعالیتها در اغلب موارد نیاز به تجهیزات و امکانات ویژه ای دارد که معمولا تنها در استودیو های تولید و پخش تلویزیونی یافت می شود. اما مگر می شود تنها برای مثلا پوشش یک مسابقه دوستانه یک استودیو در محل برگزاری احداث نمود؟

مسلما خیر.

پس مهندسین فنی برودکست راهکاری را برای حل این مشکل ارائه نمودند. در این راهکار آنها با کمک فناوریهای نوین تجهیزات یک استودیو را با توجه به حجم کاری که قرار است این استودیوی سیار انجام دهد، درون یک کامیون، پشت یک تریلی و یا داخل یک ون جای دادند که البته خود این نصب تجهیزات با توجه به سیار بودن مجموعه، نیاز به تخصصهای دیگری جز الکترونیک و برودکست نیز دارد.

و درنهایت ماشینهای استودیو سیار، OBVan یا Outside Broadcast Van برای ارتباطات بهتر، سریعتر و با کیفیت بیشتر و بالاتر بوجود آمدند.

امروز در هر نقطه از جهان برای پوشش تلویزیونی از این سیستمها استفاده می شود. اما اینکه چه تجهیزاتی در این ماشینها نصب و استفاده شود از نظر شرکتهای سازنده، سازمانهای برودکست و مهندسین فرق می کند. 

آقای راینهارد پنزل در سایت http://www.live-production.tv تحقیقی را ارائه نموده است که در آن تجهیزات سخت افزاری 207 دستگاه ماشین OBVan را با هم مقایسه نموده و شرکتهای سازنده تجهیزات را نیز مشخص کرده است.

من اسلایدهای نمودارهای این مقایسه را به یک فایل ویدئو تبدیل کرده و برای استفاده علاقمندان در لینک زیر قرار داده ام. با کلیک بر روی عکس می تونید این ویدئو را دانلود نمایید.

امید که مورد توجه قرار گیرد.