سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جستجوی دانش در هر حال واجب است . [امام صادق علیه السلام]

تجربه‌ آرامش‌بخش و موفق استفاده از سیستم‌های کامپیوتری قابل حمل شرکتهای بزرگ ساخت دستگاههای الکترونیکی را به سمت ارتقا و ابداعات نوین در این صنعت رهنمون شده است و به جرات موفق‌ترین کالای الکترونیکی مصرفی که تا‌کنون به بازار عرضه شده است را می توان iPad دانست.

 

تا یک سال پیش کسی نمی‌دانست آی‌پد چیست! و امروز نزدیک به بیست میلیون انسان در سراسر دنیا، روز خود را با این پدیده محاسباتی قرن بیست‌و‌یکم سپری می‌کنند.

از مطالعه یک گزارش و بررسی شاخص‌های بورس گرفته تا بررسی ایمیل، مرور وب و تماشای فیلم....

آی‌پد امروز سمت و سوی بازار تبلت‌ها را مشخص کرده و هر سازنده‌ هر اندازه پرآوازه را وادار می‌سازد تا برای به‌دست آوردن سهمی از بازار، پنهان یا آشکارا خود را با دستاورد استیوجابز مقایسه کند.

موضوعی که اگرچه به هیچ عنوان به‌معنای کامل بودن این ابزار نیست، اما حاکی از قدرت نهفته در زیر آن پوشش آلومینیومی براق و خوش‌ساختی است که توجه هر رهگذری را به‌خود جلب می‌کند.

در ادامه این مقاله، به بررسی نقاط ضعف و قوت آی‌پد نسل دوم پرداخته و از جهات مختلف این تبلت را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.


 

طراحی و مشخصات فیزیکی

نخستین موضوعی که درباره آی‌پد 2 جالب‌‌توجه است، ظرافت، کیفیت و ساخت آن است که بدون تردید در میان تبلت‌های موجود در بازار بی‌همتا است.

تبلتی ظریف با 8,8 میلی‌متر ضخامت، 241,2  میلی‌متر  طول و 185,7میلی‌متر عرض، که کمی بلند‌تر و البته باریک‌تر از نسل اول بوده و با وزن 601 گرم (‌607 و 613 برای مدل‌های مختلف 3G) هنگام کار اگرچه چندان سبک محسوب نمی‌شود، اما همچنان احساسی فوق‌العاده داشته و استفاده از آن برای مدت طولانی خستگی چندانی به‌همراه ندارد که البته، درباره کاربران مختلف تا اندازه‌ای متفاوت است.

شکل ظاهری آی‌پد نسل دوم نسبت به برادر بزرگ‌تر، تفاوت چندانی نداشته و به‌غیر از کاهش چند میلی‌متری ضخامت، استفاده از گوشه‌هایی منحنی،  (مانند آنچه در آی‌پاد نسل چهارم مشاهده می‌شود‌) در دو رنگ سیاه و سفید زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

قرارگیری دکمه فیزیکی در زیر نمایشگر، دوربین اصلی در پشت، دوربین دوم  در جلو، دکمه‌های روشن/خاموش و خروجی صوتی 3,5 میلی‌متری در بالا، اسپیکر و کانکتور اختصاصی اپل در پایین تبلت و دکمه سکوت/قفل چرخش محتوا به همراه دکمه‌های تنظیم بلندی صدا در سمت راست ‌به جز دوربین دوم، نسبت به نسل قبل تفاوتی نداشته است.

همچنین یک درگاه سیم‌کارت برای انواع مجهز به شبکه سلولی، در سمت چپ تبلت قرار دارد که در صورت نیاز باید از قطع کوچک سیم‌کارت (که توسط برخی اپراتورهای کشور و با قیمتی به‌نسبت معقول عرضه می‌شود)  استفاده کنید.

اگر تا‌کنون یکی از محصولات اپل را در دست گرفته باشید و اندکی با آن‌ کار کرده باشید، بدون شک، هنگامی که از ظرافت در ساخت و مواد بکاررفته در باب ابزارهای این شرکت سخن می‌گوییم، خواهید دانست که درباره محصولاتی صحبت می‌کنیم که در میان تمامی دستاوردهای فناوری اطلاعات متفاوت بوده و به‌شکلی متفاوت و به‌معنای واقعی کلمه زیبا، ساخته و پرداخته شده‌اند.

شکل 2- بدنه آلومینیومی مات که یکی از مشخصه‌های بارز محصولات اپل است.

اما در کنار تمامی مشخصات ظاهری آی‌پد‌2، عرضه پوششی خاص برای این محصول توجه همگان را به خود جلب کرد. پوششی که از یک سو حکم پایه‌ای کوتاه برای تسهیل استفاده از صفحه‌کلید،‌ مشاهده فیلم یا مطالعه بوده و از سوی دیگر به محض قرار گرفتن روی نمایشگر آن را خاموش کرده و از مصرف باتری تبلت جلوگیری می‌کند.

پوششی که اگرچه به صورت جداگانه به فروش می‌رسد،‌ اما نشان از دقت نظر و خوش‌سلیقه بودن طراحان اپل دارد که با یک تیر دو نشان را هدف گرفته‌اند.


شکل 3- پوشش ارائه شده برای آی‌پد2 که همزمان حکم پایه‌ای را برای تایپ آسان‌تر و پوشش محافظی  را برای نمایشگر ایفا می‌کند.


 

سخت‌ افزار و کارایی

جایگزینی پردازنده تک هسته‌ای A4 با پردازنده دو هسته‌ای اپل موسوم به A5 (مبتنی بر معماری ARM Cortex A9) با توان پردازشی یک گیگاهرتز در هر هسته و 512 مگابایت حافظه اصلی، تغییر مشهود آی‌پد 2 نسبت به نسل گذشته است.

اگرچه برنامه شاخص‌گذاری Geekbench در آزمون کارایی پردازنده، توان پردازشی پردازنده را هشتصد‌مگاهرتز در هر هسته ثبت می‌کند و به‌طور خاص ترجیح داده می‌شد که حافظه جانبی یک گیگابایتی را در نسل دوم شاهد باشیم، اما واقعیت آن است که آی‌پد نسل دوم به‌غایت سریع بوده و صرف‌نظر از آن‌که در حال انجام چه‌کاری با آن هستید، از بازی و برنامه‌های گرافیکی گرفته تا برنامه‌های با پردازش سنگین مانند GarageBand، به‌سادگی از پس آن بر‌می‌آید.

یکی دیگر از بخش‌هایی که باعث برتری آی‌پد‌2 نسبت به نسل قبل و بسیاری دیگر از تبلت‌های موجود از جمله موتورولا‌زوم می‌شود، توان گرافیکی آن است که به‌گفته مسئولان اپل، نه برابر سریع‌تر از آی‌پد بوده و در نتیجه اجرای بازی‌های دیجیتال یا برنامه‌های گرافیکی به‌شکلی باورنکردنی سریع است.

اما آنچه باعث می‌شود تا این ارتقای توان گرافیکی از شکل یک ادعای صرف و تبلیغاتی خارج شود،‌آزمایش‌ها و بررسی‌های متعددی است که توسط نرم‌افزارهای شاخص‌‌گذاری مختلف انجام شده و نتایج شگفت‌آوری را به همراه داشته است.

برای مثال در بررسی صورت گرفته توسط نرم‌افزار GLBenchmark 2.0‌، نسل دوم تبلت اپل موفق به ثبت رکورد خیره کننده پردازش 29 میلیون  بافت مثلثی در ثانیه شد و این درحالی است که نزدیک‌ترین رقیب ‌آن یعنی موتورولا‌زوم به رکوردی بهتر از 1,15 میلیون  پردازش در هر ثانیه دست ‌نیافت.

از این رو در یک کلام، تبلت جدید اپل در میان محصولات این شرکت سریع‌ترین و قوی‌ترین بوده و رکورد 731 آن در نرم‌افزار Geekbench در مقایسه با 442 آی‌پد اولیه و 375 آی‌فون 4، شاهدی بر این مدعا است.

نمایشگر

اپل با معرفی نمایشگر Retina، در آی‌فون‌4 سطح انتظار کاربران را  از میزان وضوح روی نمایشگرهای کوچک تا سطحی افزایش داد که حالا نمایشگر 9,7 اینچی آی‌پد 2 با تفکیک‌پذیری 768× 1024 پیکسل درعین کارایی، زیبایی، تفکیک‌پذیری قابل‌قبولی نداشته و تا حدودی از دیگر رقبای خود مانند موتورولا ‌زوم، با تفکیک‌پذیری نمایشگر 800 ×1280 پیکسل، عقب مانده است.

با وجود این، نمایشگر آی‌پد همچنان یکی از بهترین نمایشگرهای تبلت موجود در بازار است که سرعت پاسخ بسیار بالایی چه در زمان لمس و چه در چرخش محتوا داشته و در کنار درخشندگی و کنتراست بالا، از یک لایه محافظ اولئوفوبیک سود می‌برد که مانع باقی‌ماندن اثر انگشت روی نمایشگر می‌شود که برای ابزاری که به طور کلی از یک صفحه نمایش تشکیل شده، ویژگی قابل توجهی است.

یکی از ویژگی‌های کاربردی درباره نمایشگر تبلت حاضر، زاویه دید گسترده آن است، فارغ از آن‌که آن را در چه جهتی، عمودی یا افقی، در دست گرفته باشید، کمترین رنگ پریدگی یا نشانه‌ای از محو‌‌شدن در آن دیده نشده و در نتیجه این امکان فراهم می‌شود که با دوستانتان به تماشای تصاویر آخرین تعطیلات یا یک فیلم هیجان‌انگیز با وضوح بالا روی این نمایشگر بنشینید.

لذتی که بدون شک پس از تجربه آن با ما هم عقیده خواهید بود که بی‌اندازه بی‌نظیر است.

درگاه‌ها و اتصالات

یک کانکتور اختصاصی اپل و یک خروجی صدای 3,5 میلی‌متری، تمام آن‌چیزی است که می‌توانید از آی‌پدها انتظار داشته باشید! این موضوع به آن معنا است که خبری از درگاه اختصاصی HDMI، USB یا microUSB، کارت‌خوان microSD و تاندربولت رؤیایی و هیچ ورودی و خروجی دیگری نبوده و تمام قدرت شما در همان کانکتور 30 پینی مختص محصولات اپل خلاصه می‌شود که برای اتصال به درگاه USB کامپیوتر یا شارژ آی‌پد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این موضوع تا حد زیادی دست و پای شما را برای ایجاد یک اکوسیستم سخت‌افزاری و متصل کردن آسان و بی‌‌دغدغه وسایل جانبی مانند دوربین دیجیتال یا حافظه‌های فلش می‌بندد و در نتیجه برای انتقال اطلاعات، ناچار به استفاده از یک سیستم کامپیوتری، آداپتورهای جداگانه یا استفاده از شبکه بی‌سیم وای‌فای یا بلوتوث تعبیه شده در آی‌پد خود خواهید بود.

خبر خوش آن‌که در میان تمامی این کاستی‌ها و عدم پشتیبانی آی‌پد از استاندارد DLNA، اپل به‌همراه تبلت خود، آداپتور HDMI را به‌طور جداگانه و با قیمت 39 دلار عرضه کرده است تا کاربران بتوانند محتوای نمایشگر را به تلویزیون‌های چند ده اینچی HDTV، منتقل کنند.

این موضوع نه فقط از حیث جذابیت و سرگرمی شما را قادر می‌سازد تا بازی‌های دیجیتال یا فیلم‌های با وضوح بالا را روی تلویزیون‌های غول‌پیکر مشاهده کنید، بلکه از آن جهت که آی‌پد را ابزاری کاربردی‌تر ساخته و دانشجویان، بازاریابان، مدیران و بسیاری دیگر از علاقه‌مندان فناوری‌های نو را قادر می‌سازد تا در جلسه‌های خود از این آداپتور برای متصل کردن تبلت به ویدیو پروژکتور و انجام یک ارائه موفق بهره ببرند، جالب توجه است.

آداپتور عرضه شده، قابلیت انتقال تصاویر تا وضوح p 1080 را به‌همراه صدای دالبی دیجیتال فراگیر داشته و در آزمون‌های انجام گرفته، این کار را بدون کمترین مشکلی و با  بهترین کیفیت انجام می‌دهد.

دوربین و حسگرها

اگر بخواهیم تنها در یک مورد اپل را به باد انتقاد بگیریم، آن یک مورد به‌کارگیری دوربین‌هایی بسیار بی‌کیفیت است که چه در بحث فیلم‌برداری و چه در بخش برقراری تماس‌های تصویری عملکرد بسیار ضعیفی از خود به‌نمایش گذاشته و حتی در حد و اندازه دوربین‌های سه مگاپیکسلی تلفن‌های همراه هوشمند نیز ظاهر نشده است.

در واقع، آزمون‌های پایاپای آی‌پد با دستگاه پخش موسیقی آی‌پاد نسل چهارم حاکی از آن است که حسگرهای به‌کار رفته در هر دو ابزار مشابه بوده و به یقین بیش از این نباید انتظاری داشت.

از حیث حسگرهای به‌کار رفته در آی‌پد نسل دوم، نیز ورود حسگر مکان‌نما یا ژیروسکوپ سه محوره، به‌جمع حسگرهای شتاب‌سنج، قطب‌نمای دیجیتال و موقعیت‌‌یاب جهانی برای مدل‌های مجهز به شبکه سلولی، خبر خوشی برای علاقه‌مندان بازی‌های دیجیتال است که امروز با استفاده از آداپتور HDMI می‌توانند تمام لذت درگیر شدن با قهرمانان بازی‌ها را روی تلویزیون‌های دیواری تجربه کنند.


 

سیستم عامل و نرم افزارها

آی‌پد 2، مدیریت منابع سیستمی خود را به دستان سیستم عامل iOS  نگارش چهارم سپرده که حاصل چندین سال تلاش و کار مداوم مهندسان اپل است. این نسخه با برخی تغییرات مانند بهبود کارایی مرورگر وب از طریق بهینه‌سازی موتور جاوا اسکریپت نیترو، پشتیبانی بهتر از AirPlay و اضافه شدن قابلیت‌هایی مانند استفاده دوگانه از کلید سکوت به‌منظور فراهم آوردن تجربه‌ای بهتر و روان‌تر برای کاربران، روی آی‌پد نسل‌دوم و بسیاری دیگر از محصولات لمسی اپل نصب شده است.

اگرچه تلاش‌های اپل برای ساخت سیستم‌عاملی مدرن، با کاربری آسان ستودنی است، اما برخی مشکلات و کمبودهای موجود در این سیستم‌عامل باعث شده تا بسیاری ازکارشناسان و اهالی فن رضایت چندانی از این تلاش نداشته باشند.

برخی از مهم‌ترین اشکالات وارد به iOS نسخه 4,3، عدم پشتیبانی از فایل‌های فلش است که کاربران را به‌خصوص در مرور صفحات وب دچار مشکل ساخته و در عمل بسیاری از سایت‌های ارائه‌کننده محتوای فلش مانند سایت‌های پخش فیلم یا حتی سایت‌های آموزشی یا بازی و سرگرمی بی‌استفاده خواهند بود.

این واقعیت که استاندارد HTML 5 در آینده می‌تواند جایگزین فلش شود، تا حدی درست  اما  دور از دسترس است  و بطور حتم به‌این زودی‌ها قابل‌استفاده نخواهد بود. همچنین اجرای  برنامه به صورت همزمان در سیستم‌عامل اپل با مشکلاتی روبه‌رو است که این موضوع برای کاربرانی که  با چندین فعالیت مختلف سرو کار دارند، آزاردهنده خواهد بود.

به عنوان مثال، ‌اگر در هنگام  مطالعه یک کتاب، کاربر ایمیل جدیدی دریافت کند، باید از برنامه کتاب‌خوان خارج شده‌، ایمیل خود را بررسی کرده  و دوباره به برنامه کتاب‌خوان باز گردد. به‌عبارت دیگر، سیستم عامل اپل، در زمان استفاده کاربر از قابلیت چند وظیفگی برای حرکت میان برنامه‌های کاربردی مختلف، به‌جای تخصیص منابع پردازشی به تمام برنامه‌های در حال اجرا برای ادامه کار در پس‌زمینه، برنامه‌های مذکور را (البته به جز تعدادی از کاربردهای خاص مانند موسیقی یا رادیوی اینترنتی که به‌کار خود ادامه می‌دهند) به حالت تعلیق برده و منابع پردازشی را تنها به برنامه فعال تخصیص می‌دهد.

در نتیجه، پس از بازگشت به هر یک از این برنامه‌ها هیچ پیشرفتی صورت نگرفته و کار از همان نقطه که برنامه ترک شده است، ادامه می‌یابد.

فرآیندی که با مفهوم آکادمیک چندوظیفگی(Multi Tasking) و آنچه در سیستم‌عاملی مانند آندروئید پیاده‌سازی شده، در تعارض است.

اما آنچه باعث می‌شود تا بسیاری از این کاستی‌ها مانعی بر سر موفقیت روزافزون آی‌پد ایجاد نکند، حجم وسیعی از برنامه‌های کاربردی در حوزه‌ها و گروه‌های مختلف است.

بدون اغراق، پزشک باشید یا مهندس، مدیر یا دانش‌آموز و دانشجو، خانه‌دار یا آشپز، برنامه‌ای برای کار شما در فروشگاه اختصاصی اپل وجود دارد که می‌توانید با بارگذاری آن وظایف و مسئولیت‌های خود را به ‌بهترین شکل ممکن به انجام برسانید و این دقیقاً وجه‌تمایز سیستم‌عامل iOS باسیستم عامل‌های دیگری مانند آندروئید است که باعث موفقیت چشم‌گیر آن شده است.

باتری

 اغلب عادت کرده‌ایم، طول عمری باتری اعلام شده از جانب شرکت سازنده یک محصول را چندان جدی نگرفته و دست کم یک ساعت کمتر از آن را معیار مقایسه خود قرار دهیم. موضوعی که درباره طول عمر باتری آی‌پد نسل دوم کاملاً اشتباه است!

باتری آی‌پد نسل دو، با 10 ساعت و 26 دقیقه کار مداوم (26 دقیقه بیشتر از اعلام رسمی) در آزمون پخش فیلم با وضوح 1080 پیکسل با قرار دادن اتصال بی‌سیم در حالت روشن و روشنایی نمایشگر روی 65 درصد، نزدیک به دو ساعت از نزدیک‌ترین رقیبش، یعنی موتورولا زوم برتر بوده و از این حیث بر تمامی تبلت‌های موجود در بازار، حکم‌فرمایی بی‌چون و چرایی دارد. از آزمون خاص باتری که بگذریم، آی‌پد 2 تبلتی است که در سناریوهای مختلف برای چندین روز کاری صاحب خود را همراهی کرده و به اتصال برق نیاز نخواهد داشت.

در بررسی انجام شده و استفاده ترکیبی از آی‌پد شامل مرور وب، آزمایش برنامه‌های کاربردی، خواندن کتاب و خبر، فیلم‌برداری و تصویربرداری، پخش موسیقی و تماشای فیلم و از همه دشوارتر، ساعت‌ها کار در نرم‌افزار GarageBand، که نیاز به توان پردازشی بالایی دارد، باتری لیتیوم پلیمری گجت اپل، پنج روز تمام بدون وقفه به‌کار خود ادامه داد و در زمان اتصال به برق همچنان سی درصد از انرژی خود را حفظ کرده بود. به طور کلی، آی‌پد 2 در بحث قابلیت حمل یک قهرمان تمام عیار است!


 

جمع‌بندی

باور داشته باشید یا نه، آی‌پد نه  فقط بهترین تبلت موجود در بازار که تنها تبلت موجود در بازار است! این موضوع نه‌به‌خاطر طراحی فوق‌العاده زیبا و کاربردی آن و نه‌به دلیل مشخصات فنی خیره‌کننده است.

زیرا بسیاری اشکالات از جمله استفاده از دوربین‌های باکیفیت پایین، نبود درگاه اختصاصی HDMI و USB و همچنین عدم امکان ارتقای حافظه داخلی تبلت با بهره‌گیری از درگاه microSD در کنار نیاز مبرم به جایگزینی نمایشگر با نوع به‌کار رفته در آی‌فون نسل چهار، به آن وارد بوده و در همین چند مورد، بسیاری از محصولات موجود در بازار یک سر و گردن بالاتر از تبلت اپل هستند.

این موضوع درباره سیستم عامل اپل، iOS، نیز صادق است. نگاهی منصافانه و به‌دور از جانبداری کورکورانه، بر هر صاحب فنی مشهود می‌سازد که این سیستم عامل مشکلات و نواقص بسیاری از جمله نبود یک روال مدیریت چند‌وظیفگی (Multi Tasking)، نبود امکان اجرای همزمان برنامه‌ها بدون نیاز به بستن دیگری، وابستگی به نرم‌افزار iTunes برای مدیریت محتوای تبلت، نبود روشی آسان برای به‌اشتراک‌گذاری داده و اطلاعات میان ابزارهای گوناگون و بسیاری موارد دیگر را با خود به‌همراه دارد که البته بسیاری از این موارد در نگارش پنجم iOS مد نظر گرفته شده و برطرف شده اما واقعیت آن است که آنچه یک تبلت را سرآمد سایر محصولات هم‌خانواده‌اش می‌کند، کارآمدی به معنای قابلیت استفاده از آن محصول است.

موضوعی که به‌شدت تحت تأثیر اکو‌سیستم نرم‌افزاری و برنامه‌های کاربردی است که قابلیت اجرا روی یک محصول را دارند و کاربران را، از هر حرفه و شغل و گروهی که باشند، قادر می‌سازد تا با استفاده از همین اپلیکیشن‌ها، کارهای روزمره خود را سامان داده و در صورت نیاز پا را فراتر گذاشته و به تولید محتوا یا دانش در حوزه کسب و کار خود روی آورند.

  نگاهی به  بیش از یک‌صد هزار برنامه کاربردی موجود در فروشگاه اختصاصی اپل و مقایسه آن با حداکثر چند صد برنامه کاربردی موجود در فروشگاه‌های سایر سیستم‌‌عامل‌ها، به‌وضوح این برتری را نمایان ساخته و آی‌پد را تافته‌ای جدا بافته می‌سازد.

حال با قراردادن این برتری در کنار برتری مطلق در زمینه طول عمر باتری، آی‌پد جدید، علاوه‌بر قابلیت استفاده، قابلیت حمل را نیز به اندوخته‌های خود می‌افزاید و در نتیجه شما را قادر می‌سازد تا در طولانی‌ترین مسافرت‌ها، به مطالعه، مرور وب، تماشای فیلم یا خرید و فروش سهام در ارتفاع چند ده هزار پایی از سطح زمین بپردازید!