سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شاهان حاکم بر مردم اند و دانشمندان حاکم بر شاهان [امام صادق علیه السلام]


استفاده از حافظه های قابل حمل مدت زمان زیادی است که در سیستمهای رایانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، رسانه هایی از قبیل دیسکت، لوح فشرده و حافظه های قابل حمل و هارد دیسکهای اکسترنال که امروزه برای انتقال داده ها بسیار متداول شده است.

این تجهیزات اگرچه کار مصرف کنندگان را بسیار راحت کرده است، اما مضراتی را نیز در پی داشته است. انتقال ویروسهای گوناگون و دزدی اطلاعات از این دست مشکلاتی است که عمومیت حافظه های قابل حمل در پی داشته است.

در سازمانها و شرکتهایی که اطلاعات ارزشمندی دارند، توزیع ویروس و خروج داده های ارزشمند از مشکلاتی است که امنیت آن مجموعه را به خطر می اندازد.

برای حفاظت فیزیکی در مقابل این تجهیزات یکی از راههای متداول بستن و محدود کردن پورت های USB است تا کاربران نتوانند از حافظه های جانبی استفاده کنند و ورود و خروج اطلاعات تنها از مبادی کنترل شده صورت گیرد.

برای این منظور راههای گوناگونی برای محدود کردن ورودیها و خروجیهای رایانه وجود دارد:

1_استفاده از نرم افزار های جانبی برای اعمال محدودیت از قبیل: Lock AP USB و USB Port Locked و Newsoftwares USB Block

2-قطع اتصال پورت های USB و CD/DVDROM از مادربورد

3-رفتن به قسمت Device manager و Disable کردن تمام پورت های USB و CD/DVD

4-Disable کردن تمام پورت های USB و CD/DVD از BIOS سیستم

و ...

توجه: در موارد 2 و 3 و 4 نمی توانیم از موس، کیبورد، اسکنر و پرینتر... که دارای پورت USB هستند استفاده کنیم.

اما راه ساده تری نیز وجود دارد. یکی از امکانات سیستم عاملWindows 7 گذاشتن محدودیت روی پورت USB سیستم می باشد. مایکروسافت این امکان را به ما داده تا به طور کامل پورت USB را disable نکنیم، بلکه به پورت محدودیت بدهیم تا بتوانیم استفاده از وسیله خاصی را محدود کنیم.


حال راحت ترین و ساده ترین راه این است که:

1-در قسمت Run عبارت gpedit.msc را تایپ می کنیم (اگر در ویندوز 7 این کار را انجام بدهیم برنامه مطابق شکل لیست می شود):



2- با باز شدن پنجره Local Group Policy Editor به ترتیب مطابق شکل زیر عمل نمایید.

در منوی سمت چپ روی User Configuration و از زیر منوی آن بر روی Administrative Templates و در ادامه System را کلیک کنید تا به منوی Removable Storage Access برسیم:



4- با وارد شدن به فولدر Removable Storge Access در منوی سمت راست گزینه هایی نمایش داده می شود که به ما اجازه محدود کردن ورودیها و خروجیهای سیستم را می دهد.

براساس شکل زیر بخش 2 CD/DVD، بخش 3 Floppy، بخش 4 حافظه های قابل حمل و بخش 5 کلیه ورودیها و خروجیهای جانبی، امکان محدودیت بر روی دسترسی خواندن و نوشتن را ایجاد می نمایند:



با دو بار کلیک کردن بر روی هر گزینه، شما میتوانید برای آن حافظه های جانبی که روی سیستم شما نصب می باشد (بطور خاص)، محدودیت بگذارید.

برای محدود کردن کلیه حافظه های جانبی (بطور عام) مطابق با شکل زیر، با دو بار کلیک روی گزینه All Removable Storage Classes: Deny all access و فعال کردن منوی رادیویی Enable، همانطور که در خود این پنجره توضیح داده شده است، امکان دسترسی به کلیه حافظه های جانبی را محدود می نمایید: