سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

"چرا آبی؟ چرا سبز؟ فرقشون چیه؟"

http://www.hamedsalahi.com/wp-content/uploads/2009/07/untitled-6.jpg
این دو سوال اساس این کامنتی هست که من میخوام در موردش توضیح بدم.


البته تو این کامنت میخوام یه مقدار ساده و روان در موردش حرف بزنیم بعد در دو کامنت بعد بحث رو بهش بال و پر بدیم!

خب اگه پشت صحنه فیلم های بزرگ و پر خرج هالیوود رو ببینین میبینین که توی بعضی از سکانس های فیلمبرداری لوکیشن در استودیو هستش و دور و ور استودیو از پرده های سبز (یا آبی) پوشیده شده. اما در فیلم ما اون پرده ها رو به صورت یه تصویر ایستا(عکس) یا یه تصویر متحرک( چیزی شبیه به فیلم) میبینیم.

مثلا انگار طرف تو جنگله و دور و ورش پر از درخته ولی پشت صحنه رو که میبینیم خبری از درخت و جنگل نیست و به جاش پرده های سبز رنگه!

خب تصاویر تلفیق شده اما سوال اول اینجاست که چرا سبز؟! مگه چه برتری ای نسبت به مثلا زرد داره؟! جوابتون اینجاست:

1- خاصیت رنگ ها:
این دو رنگ، از جمله رنگ هایی هستن که کمتر توی اشیاء مختلف، دیده می شن و از طرفی، به خاطر این که این دو تا طیف رنگ، از "شکست نور" بالایی برخوردان (فیزیک) و به راحتی قابل حذف شدن هستن (رنگ قرمز این جوری نیست)، واسه زمینه ای که باهاش حذف بشه استفاده می شن.
به طور کلی رنگهایی که شکست نور بالایی دارند برای این حرفه عالی ترند( و همچنین عکسش) و سبز و آبی بالاترین شکست نور رو داره!
مثال:
یه نفر جلوی یه پرده (یه رنگ) راه می ره و سایه اون هم روی پرده می افته؛ ما هم بخوایم که هم زومینه به درستی حذف بشه و هم سایه اون شخص و از دست ندیم.http://www.iranvij.ir/upload/images/v5h50zzldkzso7za1ox.jpg

اگه زنگ پرده "قرمز" باشه، وقتی که رنگ زمینه رو حذف کنیم، باز هم اطراف بازیگر، رنگ قرمز دیده می شه و از طرفی، سایه هم - که با قرمز ترکیب شده - به عنوان یه رنگ دیگه به زمینه اضافه می شه.
رنگ قرمز، شدیده و شکست نورش هم از همه رنگ ها کمتره.

اگه رنگ پرده، آبی یا سبز سبز باشه، به راحتی حذف می شه و رنگ (اضافه از زمینه) کمتری دور بازیگر باقی می مونه و در صورتی که کیفیت تصویر و نورپردازی اون حرفه ای باشه، می شه کاملاً رنگ زمینه رو حذف کرد.
علاوه بر این، می شه سایه بازیگر رو هم از زمینه جدا کرد و همراه با اون، روی زمینه اصلی انداخت.

اما دومین سوال اینکه فرق این دو رنگ با هم چیه؟! ( به صورت اجمالی و کلی)
2- فرق کاربرد آبی و سبز:
رنگ آبی، نورپردازی کمتری می خواد؛ چون تیره (کدر) هست. به راحتی هم می شه همه جا نصبش کرد و واسه کارهای نیمه حرفه ای به کار برد.
ولی رنگ سبز، یه رنگ روشنه و واسه این که یه دست دربیاد، نورپردازی حرفه ای لازم داره. ولی خوبیش اینه که خیلی دقیق و قابل تفکیک تر از رنگ آبیه.
اگه نورپردازی تصویربرداری، حرفه ای باشه، موقع حذف زمینه سبز، چیزی ازش باقی نمی مونه و دقیقاً حذف می شه.

یک استثنا!
توی فیلم "مرد نامرئی" واسه بعضی از نماها، از پرده سیاه هم استفاده شد. چه نماهایی؟!http://images.amazon.com/images/P/B000EU1Q6I.01.LZZZZZZZ.jpg
توی بعضی از نماها، لازم بود که حجم بدن مرد نامرئی رو بین دود و آب نشون بدن. این جاست که اگه هر رنگی استفاده بشه، کار رو خراب می کنه. پس از سیاه استفاده شد و با نورپردازی تونستن این کار رو به صورت عالی دربیارن.

واسه حذف زمینه، معمولاً از تکنیک Chromakey استفاده می کنن.
اسم تکنیک مخصوص حذف زمینه سبز، Green Screen هست که این کار رو بهتر از اون انجام می ده.

آیا کم رنگی یا پر رنگی صحنه سبز در کیفیت فیلم تاثیر داره؟ 
دقیقاً موثر و خیلی هم مهمه.
هر قدر که رنگ سبز، خالص تر باشه، راحت تر دقیق تر انتخاب و حذف می شه.
R: 0 ___ G: 255 ___ B: 0
مهمترین عامل کیفیت تصویر توی این کارها، نوپردازیه و دوربینه