سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که حساب نفس خود کرد سود برد ، و آن که از آن غافل ماند زیان دید ، و هر که ترسید ایمن شد و هر که پند گرفت بینا گردید . و آن که بینا شد فهمید و آن که فهمید دانش ورزید . [نهج البلاغه]

کامپِیوترهایی که با رکاب زدن کار می کنند

یک سازمان غیرانتفاعی در شهر سن فرانسیسکو، در ایالت کالیفرنیا، می کوشد تا کامپیوتر تازه ای را، که به جای برق مانند دوچرخه با رکاب زدن کار می کند، در اختیار اهالی دهات دور افتاده در مناطق گوناگون جهان قرار دهد.

این کامپیوتر رکابی با همکاری و همفکری روستائیان لائوس ساخته می شود.
این سازمان غیرانتفاعی «ژایی» نام دارد که به زبان لائوسی معنای آن «قلب ها و فکرهایی که با هم کار می کنند» است. رییس این سازمان، لی تورن، می گوید:«دهها هزار کامپیوتر از کار افتاده در این روستاها وجود دارد و اغلب مواقع اهالی این روستاها به کامپیوترهایی دستیابی پیدا می کنند که نمی دانند چگونه آنها را به کار گیرند و یا از آن ها استفاده کنند.»
بنابراین لی تورن به همراه شخص دیگری به نام لی فلسنستاین، یکی از پیشتازان اولیه علوم کامپیوتری، دست به کار شدند و نتیجه آن ایجاد سازمان غیرانتفاعی «ژایی پی سی» است. بهای خرید این کامپیوتر رکابی کوچک در حدود ??? دلار است، از برق زیادی استفاده نمی کند و باتریی که در آن بکار گرفته شده توسط فردی که پشت کامپیتو نشسته است و از طریق رکاب زدن دوباره پرمی شود.
محل ذخیره حافظه که به اصطلاح «فلاش درایو» خوانده می شود به کامپیوتر متصل است تا بتواند اطلاعات را نگهداری کند. سازمان ژایی پی سی یک رویه آهنی برای حفاظت از این کامپیوتر و جلوگیری از نفوذ آب و باران به داخل آن تعبیه کرده است. بنا بر گفته دست اندرکاران این سازمان، کامپیوتر رکابی می تواند مدت ?? سال دوام بیاورد.
گروه غیرانتفاعی ژایی علاوه بر لائوس، با روستائیان از کشورهای دیگری چون ویتنام، هند و غنا هم در تماس است.
این سازمان کمک می کند تا روستائیان بیاموزند این کامپیوترها را به تنهایی و با استفاده از مواد موجود محلی بسازند. این گروه همچنین افرادی را در این روستاهای دور افتاده انتخاب می کند که بتوانند یک طرح تجاری ده ساله را در این رابطه پیاده کنند. این طرح علاوه بر نگهداری و تعمیر کامپیوترها در این دهات، شامل پرداخت صورتحساب شرکت برق و اتصال کامپیوتر، و استخدام افراد نیز می باشد.
سازمان غیر انتفاعی ژایی به کار آموزش تجارت و کامپیوتر نیز خواهد پرداخت و کلاس هایی نیز برای تعلیمات امور کامپیوتری و چگونگی استفاده از آن برای آموزگاران مدارس در نظر گرفته است. از این گروه غیرانتفاعی تاکنون چندین بار از سوی سازمان ملل متحد قدردانی شده است.
گروه ژایی همچنین برای بهبود شرایط زندگی اهالی دهات دورافتاده لائوس نیز برنامه هایی در دست دارد. پنجاه و یک روستا در لائوس با سازمان «همکاری کشاروزان قهوه» همکاری دارند. این سازمان کوشش دارد تا به فروش قهوه لائوس در ایالات متحده کمک کند.
لی تورن، این سازمان را ده سال پیش پس از دیداری از لائوس به منظور آغاز پروسه تازه ای به عنوان تجدید همبستگی تاسیس کرد. او این عمل را نقطه مقابل جنگ می خواند. او در دوران جنگ ویتنام در نیروی دریایی ایالات متحده خدمت می کرد و روی ناو هواپیما، به کار بارکردن هواپیماهای جنگنده ای که برای بمباران لائوس در نظرگرفته شده بودند، اشتغال داشت. بعدها هر دو، لی تورن و لی فلسنستاین، تبدیل به هواداران جنبش ضد جنگ شدند.


88/7/19::: 12:20 ع
نظر()
  

 

پیشرفت در فناوری نامرئی کردن اشیاء

دانشمندان در آمریکا می گویند که یک قدم به ساخت موادی که بتواند اشیاء یا انسان ها را نامرئی کند، نزدیک تر شده اند.

 

ماده‌ای که این دانشمندان برای نامرئی کردن اشیا تولید کرده اند،"در ابعاد نانو"  است

محققان دانشگاه برکلی آمریکا مواد خاصی اختراع کرده اند که موجب تغییر جهت نور در اطراف شیی می شود. این محققان از این طریق توانسته اند برای اولین بار یک جسم سه بعدی بسیار کوچک را از دید پنهان کنند. نتیجه تحقیقات این محققان در مجله های Nature و Science منتشر شده است. دانشمندان دانشگاه برکلی پیشتر موفق شده بودند که اشیای بسیار باریک دو بعدی را نامرئی کنند. به گفته آن ها، فن آوری جدید مثل آبی که سطح یک سنگ را می پوشاند، عمل می کند. اما ماده ای که این دانشمندان برای نامرئی کردن اشیا تولید کرده اند، "در ابعاد نانو" (خارق العاده ریز) بوجود آمده است.
بنابراین دستاورد تازه این دانشمندان در حال حاضر فقط برای اجسام با ابعاد "یک میلیاردم متر" قابل اجراست. دانشمندان امیدوارند که با گسترش این فن آوری بتوانند در آینده به نامریی کردن اشیای بزرگ بپردازند. هزینه تحقیقاتی که در دانشگاه برکلی انجام شده توسط دولت آمریکا تامین شده است، بنابراین در آینده می شود از دستاوردهای آن برای مقاصد نظامی از جلمه نامرئی کردن تانک ها و خودروهای ارتش هم استفاده کرد. دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیا واقع است و یکی از معتبرترین دانشگاه های آمریکا به شمار می آید.


88/7/19::: 12:16 ع
نظر()
  
  

دره خاموش

سکوت ‚ بند گسسته است
کنار دره درخت شکوه پیکر بیدی
در آسمان شفق رنگ
عبور ابرسپیدی
نسیم در رگ هر برگ می دود خاموش
 نشسته در پس هر صخره وحشتی به کمین
 کشیده از پس یک سنگ سوسماری سر
ز خوف دره خاموش
 نهفته جنبش پیکر
به راه می نگرد سرد ‚ خشک ‚ تلخ ‚ غمین
 چو ماری روی تن کوه می خزد راهی
به راه رهگذری
 خیال دره و تنهایی
 دوانده در رگ او ترس
کشیده چشم به هر گوشه نقش چشمه وهم
 ز هر شکاف تن کوه
خزیده بیرون ماری
به خشم از پس هر سنگ
کشیده خنجر خاری
غروب پر زده از کوه
 به چشم گم شده تصویر راه و راهگذر
غمی بزرگ پر از وهم
به صخره سار نشسته است
 درون دره تاریک
 سکوت ‚ بند گسسته است


  
  

با مرغ پنهان

 حرف ها دارم
با تو ای مرغی که می خوانی نهان از چشم
و زمان را با صدایت می گشایی
چه ترا دردی است
 کز نهان خلوت خود می زنی آوا
و نشاط زندگی را از کف من می ربایی؟
در کجاهستی نهان ای مرغ
 زیر تور سبزه های تر
یا درون شاخ های شوق ؟
می پری از روی چشم سبز یک مرداب
یا که می شویی کنار چشمه ادراک بال و پر ؟
هر کجا هستی بگو با من
 روی جاده نقش پایی نیست از دشمن
آفتابی شو
رعد دیگر پانمی کوبد به بام ابر
مار برق از لانه اش بیرون نمی اید
و نمی غلتد دگر زنجیر طوفان بر تن صحرا
روز خاموش است آرام است
 از چه دیگر می کنی پروا ؟


  
  

حضرت محمد (ص) :

وقتی بنده ای بمیرد مردم می گویند: چه باقی گذاشت ؟ 

فرشتگان می گویند : چه پیش فرستاد ؟ 


  

سقراط

من داناترین انسان ها هستم ، زیرا یک چیز می دانم که دیگران نمی دانند ، و آن این که هیچ چیز نمی دانم .


88/7/9::: 5:8 ع
نظر()
  
  

 امام علی( ع )

زیانکارترین مردم کسی است که بتواند حق بگوید ولی نگوید


  
  

سقراط

اگر خاموش باشی تا دیگران به سخن آورندت بهتر از این است که در حال سخن گفتن خاموشت کنند.


  
  

 امام علی( ع )

وقتی باران حسد باریدن گیرد درخت فساد بروید